Als VVD Deurne hebben we in september 2023 het voorstel gedaan voor het mogen plaatsen van kleine windmolens (<20m) in het buitengebied en het mogen plaatsen van van zonnepanelen op panden met een beschermt aangezicht. Dat is toen door vele politieke partijen omarmt en nu een jaar later is het bijna zo ver dat dit ook mogelijk gaat worden binnen de gemeente Deurne.

De energie opgave is zo groot dat we alle mogelijke middelen moeten inzetten om in 2050 volledig energie neutraal te zijn.

Kleine windmolens: Ook de agrarische sector is bezig met een energietransitie en gebruiken steeds meer machines en gereedschap die elektrisch worden aangestuurd.   Hoe mooi is het dan om ook zelf de stroom op je eigen grond te kunnen opwekken.  Dan kan nu al doormiddel van zonnepanelen, maar de zon schijnt niet altijd. Daarom is nu het pad vrij gemaakt om ook op de erf van een agrarische ondernemer 1 of meer kleinere windmolens te plaatsen.

Natuurlijk moeten deze molens wel passen in onze gemeente en moeten ze voldoen aan enkele voorwaarden die we binnen met de politieke partijen hebben afgesproken.

Zo mag de mastlengte niet hoger zijn dan 15meter. Windmolens maken geluid en daarom moeten ze minimaal 120meter van een woning afstaan. We willen geen zee van windmolens en daarom mag de hoeveelheid stroom die wordt opgewekt niet hoger zijn dan het gebruik van de eigenaar zelf.

Zonnepanelen op panden met een beschermt aangezicht:

De landelijke overheid vraagt aan al haar bewoners mee te doen aan de energietransitie. En waarom zouden dan bewoners die wonen of werken in een pand met een beschermt aangezicht daar niet aan mee mogen doen. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met het historische aangezicht van het pand maar hier kunnen afspraken over gemaakt worden. Meerdere gemeentes hebben dat al gedaan en ook de gemeente Deurne sluit zich hier nu bij aan.

We zijn blij dat deze 2 initiatieven van de Deurnese VVD nu worden omgezet naar beleid.

Video over ons toekomstig energiesysteem (bron RES)

Wil je meer weten wat de toekomstplannen van Nederland zijn over onze energiesysteem kijk en luister dan naar deze 12 minuten lange video. Zeer leerzaam.

Uitlegvideo Nationaal Plan Energiesysteem en Programma Energiehoofdstructuur on Vimeo

Wil je met ons in gesprek over deze onderwerpen , of heb je zelf een idee wat we als VVD Deurne kunnen oppakken stuur ons dan een e-mail naar info@vvd-deurne.nl of bel eens van onze fractie leden die terug te vinden zijn op onze website.